FLANDERS EXPO INNOVEERT MET 5G & WIFI 6 NETWERKEN 

Flanders Expo verhoogt hiermee het digitale comfort van haar bezoekers, exposanten en organisatoren en hoopt zo haar positie op de internationale congresmarkt te verbeteren. De investering kwam er met de steun van Toerisme Vlaanderen.

 

GENT, 18 februari 2025 – Flanders Expo, één van de vier eventlocaties van evenementenorganisator Easyfairs Belgium, investeert verder in haar digitale infrastructuur. Na eerdere innovaties, zoals de aankoop van digitale schermen in 2024, markeert dit project een nieuwe fase in het duurzaamheidstraject van het bedrijf, dat streeft naar een halvering van de CO2-uitstoot tegen 2030. Het maakt van Flanders Expo een aantrekkelijke speler in de congres- en evenementenmarkt. Toerisme Vlaanderen hoopt dat organisatoren daarom vaker naar Vlaanderen zullen kijken, en ondersteunde daarom mee het project.

 

Sterkere positie in de congres- en evenementenmarkt 

De venue voorzien van een privaat 5G netwerk, in samenwerking met partner Proximus, en WiFi 6 technologie via Citymesh, had een totaal kostenplaatje van €220.000. Toerisme Vlaanderen hielp de financiering van het project met een subsidie van €75.000 euro. Stefanie Roels, Venue Manager bij Flanders Expo, licht toe: “WiFi 6 en 5G moeten ervoor zorgen dat je sneller, veiliger en altijd geconnecteerd bent in Flanders Expo, ongeacht het aantal aanwezige bezoekers.” Daarmee hoopt het bedrijf niet alleen het digitale comfort van al haar stakeholders te verbeteren, maar ook dat de digitale infrastructuur Flanders Expo doet onderscheiden van haar concurrenten. Flanders Expo wordt de eerste eventlocatie met een volledig eigen 5G privaat netwerk, en hoopt daarmee nieuwe organisatoren van congressen en evenementen met nood aan stabiele connectiviteit binnen te halen. Zo wil Easyfairs Belgium zich als toonaangevende speler op de kaart zetten en de (internationale) marktpositie versterken. 

 

Toerisme Vlaanderen ondersteunt 

Gent is een toeristische trekpleister met een rijke historie en levendige cultuur. De multifunctionele site wordt momenteel nog vaak over het hoofd gezien bij de organisatoren van nationale en internationale congressen. “Een gemiste kans om bedrijven en federaties naar de stad te trekken,” zegt CEO Peter De Wilde van Toerisme Vlaanderen daarover. “Innovatieve en digitale belevenissen geven een multiformat venue als Flanders Expo gegarandeerd een competitief voordeel. Een initiatief dat wij graag ondersteunen.”  

 

Meer digitalisering op komst 

Dit zal dan ook niet het laatste digitaliseringsproject zijn, Easyfairs heeft nog meer fraaie plannen. “De overschakeling naar deze netwerken staat ons toe in de toekomst nog meer digitale investeringen te doen, zoals Digital Signage en Wayfinding koppelen aan de digitale schermen die eerder in 2023 al aangekocht werden. Digitalisering is dan ook een belangrijke component van een duurzame congreservaring.” zegt Alain D’haese, COO en Head Of Venues bij Easyfairs Belgium. Easyfairs ondertekende in 2021 de “Net Zero Carbon Events”-belofte, het wil daarmee tegen 2030 zijn uitstoot van broeikasgassen halveren, en tegen 2050 zelfs compleet energieneutraal zijn. 

Voor meer informatie, neem contact op met:

Alain D’haese

Head Of Venues Easyfairs Belgium
Alain.dhaese@easyfairs.com
+32 499 86 11 83

Stef Gits


Toerisme Vlaanderen
stef.gits@toerismevlaanderen.be

Over Easyfairs 

Easyfairs organiseert en beheert evenementen, met als doel communities samen te brengen onder het motto ‘Visit the future’. 

Vandaag organiseert Easyfairs zo’n 110 toonaangevende evenementen in 14 landen landen (Algerije, België, Finland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Zweden, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten). Ook beheren we 8 evenementenlocaties in België, Nederland en Zweden (Antwerpen, Gent, Mechelen, Namen, Gorinchem, Hardenberg, Malmö en Stockholm). 

Easyfairs wil het leven van haar klanten eenvoudiger maken. We verhogen niet alleen de return on investment, maar ook de return on time invested voor professionele communities. Hoe? Dankzij onze all-informules, geavanceerde technologieën en klantgerichte aanpak. Onze vooruitstrevende, digitale mindset geeft deze communities de kans om te netwerken en zaken te doen, het hele jaar door. 

De Easyfairs Group telt 870 toegewijde medewerkers, maakt gebruik van de beste marketing- en technologietools en ontwikkelt sterke merken die onze belanghebbende communities aanspreken. 

In 2024, en dit voor het zesde jaar op rij, kende Deloitte het label ‘Best Managed Company’ toe aan Easyfairs. Visit the future met Easyfairs en ontdek meer op www.easyfairs.com 

 

Over Toerisme Vlaanderen 

Toerisme Vlaanderen versterkt de positieve kracht van toerisme met als doel Vlaanderen te laten floreren als een innovatieve, inspirerende en kwalitatieve reisbestemming. We ondersteunen de toeristische sector om Vlaanderen als reisbestemming verder te ontwikkelen en we promoten onze bestemming in het buitenland. Onze inspanningen komen ten goede aan zowel de plek als aan de bewoners, ondernemers en bezoekers. 

www.toerismevlaanderen.be 

Scroll naar top